خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع در حماس از عدم حضور نمایندگان این جنبش در مذاکرات روز پنجشنبه در دوحه خبر داد.

حماس در مذاکرات پنج‌شنبه دوحه شرکت نمی‌کند

یک منبع در جنبش حماس در این باره به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: ما به اجرای توافق سابق پایبند هستیم و برای حضور در مذاکرات پنج‌شنبه برنامه‌ریزی نمی‌کنیم.

این منبع تاکید کرد که این جنبش به خواسته خود پایبند بوده و معتقد است که مذاکرات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه به جای شروع مجدد، باید بر توافق قبلی که مورد بحث قرار گرفته بود متمرکز باشد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که منابع شبکه العربی امروز اعلام کردند: دور بعدی مذاکرات درباره توافق مبادله اسرا و آتش‌بس در غزه روز پنجشنبه در دوحه برگزار می‌شود.

پیش از این «جهاد طه» سخنگوی جنبش حماس امروز سه شنبه در گفت‌وگو با «عربی ۲۱» اظهار داشت: جنبش حماس به طور مثبت و با انعطاف زیاد با تمام پیشنهادات مطرح شده برای پایان تجاوزگری رژیم صهیونیستی از جمله پیشنهاد مشترک مصر و قطر که در ششم ماه می ۲۰۲۴ مطرح شد، تعامل کرد و فورا از موافقت خود با این پیشنهاد سخن گفت اما اشغالگران آن را نپذیرفتند.

این مقام حماس افزود: رژیم اشغالگر تنها خواهان تداوم مذاکرات توخالی است تا از آن به عنوان پوششی برای تداوم جنایت‌های خود علیه ملت فلسطین استفاده کند. اشغالگران می خواهند ما را وارد این چرخه کنند اما ما این فرصت را به آن‌ها نمی دهیم. چیزی که امروز می خواهیم این است که به معاهدات قبلی پایبند باشند و به اشغالگران اجازه داده نشود که از مسئولیت های قبلی خود فرار کنند و یک طرح عملیاتی برای اجرایی شدن پیشنهاد اخیر ارائه شود.

جنبش حماس یکشنبه شب نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده بود که به جای آغاز مذاکرات جدیدی برای آتش‌بس در نوار غزه، مفاد مورد توافق مذاکرات قبلی اجرایی شود.

تاکنون مذاکرات میان حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری مصر و قطر و مشارکت آمریکا برای برقراری آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا میان دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی بارها از قول مقام‌های امنیتی این رژیم، بنیامین نتانیاهو را به دلیل تعلل در مذاکرات و افزودن پیش شرط‌های جدید در مذاکرات علت ناکامی در اجرای این توافق می‌دانند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.